Preview Mode Links will not work in preview mode

Radiovagabond

Feb 27, 2021

SELAMAT DATANG DI BALI

Før den næste sæson af Radiovagabond vil jeg give dig en episode fra et unikt luksuriøst sted. Denne episode blev optaget i januar 2020, men jeg har haft den liggende på hylden på grund af Covid-pandemien, men nu hvor vaccinen er på vej, føler jeg, at det er tid til at give dig lidt inspiration til en super speciel ferie på Bali.

JEG MØDTE JOHN I LONDON

Et par måneder tidligere, i november 2019, var jeg på World Travel Market (WTM) i London. Dette er en enorm rejsemesse, hvor alverdens destinationer, hoteller, flyselskaber og andre, der arbejder i rejsebranchen, viser hvad de laver og indgår handler. Jeg gik rundt med et pressebadge med mit navn på, og da jeg kom til Indonesiens stand, stod en fyr bag et bord. Da han så mit navn sagde han ”dav”. Jeg har jo et meget dansk navn, og han gættede, at jeg var en landsmand.

John Nielsen er hans navn, og han er direktør på Fivelements Retreat på Bali. Da jeg fortalte ham, at jeg skulle til Bali et par måneder senere, tilbød han mig at bo der et par dage. Og efter at han viste mig en brochure og et par videoer af stedet, var jeg ikke langsom til at takke ja.

MILJØ-BEVIDST WELLNESS-RETREAT

Fivelements Retreat Bali er et prisvindende miljøbevidst wellness-retreat, der ligger idyllisk ved bredden af ​​Ayung-floden i midten af Bali. Det er dybt forankret i de gamle balinesiske traditioner, med autentisk balinesisk healing, hellig kunst og et plantebaseret køkken.

De åbnede i 2010 som virksomhedens flagskib. Et sted, der bygger bro mellem traditionelle healingskulturers visdom og innovative wellness-koncepter.

Da jeg kom til stedet, kørte jeg gennem en lille autentisk landsby med smalle gader og små huse. Så derfor var kontrasten til det, jeg mødte inden, endnu større.

Jeg ved, at jeg siger det ofte, men denne gang er det endnu vigtigere, at du kigger på blogindlægget til denne episode og ser både billeder og videoer på Radiovagabond.dk. Det er virkelig smukt og helt specielt, hvad jeg er ved at opleve i de næste par dage.

I receptionen møder jeg John igen, og han tager mig på en tur rundt i området.

JUNGLE-FORNEMMELSE

Fivelements Retreat ligger midt i et meget grønt område med små, snoede stier, der fører gennem området til hytter med stråtag. Man hører den rislende lyd fra floden, der løber gennem området, fuglene i den jungle-lignende skov og indimellem ​​en lille klokke og en knitrende ild. Det sidste kommer fra et sted, hvor gæster mediterer eller deltager i en traditionel bål-ceremoni.

SACRED SPACE

Lige ved siden af ​​bålstedet er det, de kalder The Sacred Space. Det var faktisk deres plan at bygge receptionen lige her, men så opdagede de nærmest ved et tilfælde, at der skete nogle underlige ting på dette sted. Sten, der ligger i en cirkel omkring stedet, bliver varme – selv på en overskyet dag, man har set metal dreje på en sten, og visse mennesker får en speciel følelse, når de mediterer her.

PLANTEBASERET RESTAURANT

Vi går videre ned ad en lille sti, og på vores venstre side ligger deres prisvindende restaurant, de kalder Sakti Dining Room.

Her serverer de en plantebaseret menu, der (som de siger) er tilberedt med kærlighed, lidenskab og stor opmærksomhed på detaljer. Tanken med menuen er at give optimal plantebaseret ernæring og samtidig inspirere til en gastronomisk rejse med det formål at pleje krop, sind og sjæl. Maden var fænomenal og selvom jeg er ikke vegetar, savnede jeg ikke kød.

Ikke kun smager det godt - det ser også fantastisk ud. En ting, jeg kan anbefale at opleve er ”Signature Chef’s Specialty Tasting Menus”. Se billeder af nogle af de ting, jeg havde her på radiovagabond.dk.

I HAVEN MED TO KOKKE

Madlavningen starter med at indkøbe de fineste lokale ingredienser på højden af ​​vækstsæsonen. De støtter lokale landmænd, bæredygtigt landbrug og bruger udelukkende miljøvenlige produkter. Men de har også deres egen lille have, og her møder jeg deres talentfulde balinesiske kok, Made Tantra.

Mens jeg står der og snakker med ham til denne episode, afbryder John os for at introducere mig til endnu en kok: Hans gode ven Brad French, der er en berømt kok og kokkelærer fra Le Cordon Bleu i Australien. Han er ikke her for at lave mad, men for at slappe af, få et par massagebehandlinger og tage lidt mad-inspiration med hjem. Og naturligvis besøg sin gamle ven og kollega, John – og se, hvad han bedriver her på Bali.

FIVELEMENTS HISTORIE

De startede med ni ”Eco-Luxury Sleeping Suites”. Enkeltstående villaer langs Balis hellige Ayung-flod. Disse suiter har høje lofter med stråtag, elegant interiør og smukke trægulve. Hver suite har både et indendørs og et udendørs badeværelse med regnbruser udendørs og et privat badekar håndskåret i en enkelt sten ved flodbredden.

Mens jeg var der, var de ved at færdiggøre 11 nye suiter, så de nu har 20 i alt – faktisk var jeg den allerførste til at sove i min suite. De arbejdede de også stadig på deres største villa, deres såkaldte “Signature Suite”. Men selv inden byggerierne havde de gæster, der kommenterede byggestøj. Men det var ikke, hvad det var. Det de hørte var lyden af ​​gecko’erne og de andre dyr i junglen.

MIN FØRSTE YOGA-TIME

De tilbyder en række behandlinger på Fivelements, hvoraf den ene er gratis yoga hver morgen. Selvom dette var min første yogatime besluttede jeg at gøre det – nød jeg det virkelig. Efter timen fik jeg en snak med læreren om fordelene ved at dyrke yoga. I episoden kan du blandt andet høre hende fortælle om, hvordan hun var i stand til at slukke en brand, fordi hun er i træning.

Selve Yoga-stedet ligner nærmest en rumraket – 26 meter højt med stråtag (eller rettere "alang-alang" som er et biprodukt fra risproduktion). Det er et rundt tipi-lignende rum med et hul i toppen.

INSTAGRAM-VENLIGT

Mens jeg går rundt med John, har jeg en mikrofon i hånden for at optage, hvad han siger ... men samtidig har jeg også lyst til at tage billeder hele tiden. Det er meget "Instagram-venligt".

Vi tog også en tur i den oprindelige del af Fivelements. Som nævnt startede de med ni suiter langs floden. Disse suiter har høje lofter, også fremstillet af alang-alang.

WELLNESS-BEHANDLINGER

På vej til den store pool passerer vi en mindre pool, hvor de laver en meget unik vandhealings-behandling, også kendt som Watsu. En vandhealings-terapeut bevæger dig yndefuldt gennem vandet og giver dig en luksuriøs massage assisteret af vandet i poolen. Jeg prøvede det ikke, men det lyder fantastisk. Det siges at være meget afslappende, da denne terapi minder om livmodens sikkerhed, tidløshed og fred.

Jeg sluttede mit ophold i et udendørs badekar fyldt med frugt og grøntsager med udsigt over floden efter en vidunderlig massage. Det kunne ikke have været mere idyllisk.

DE ER ÅBNE NU

De er åbne for gæster, så hvis du er på Bali – eller hvis du er i stand til at komme til øen, når grænserne åbner efter pandemien, bør du overveje forkæle dig selv og din bedre halvdel med et ophold der.

Priserne er måske lidt lavere lige nu (på grund af COVID), men da jeg jeg foretog en hurtig søgning kunne jeg se, at et ophold på Fivelements Bali Retreat kun koster omkring 676 kr. I en suite med to personer pr. nat - inklusive morgenmad. Det er overraskende lavt for så meget luksus.

Denne pris er, hvis du bestiller direkte på FivelementsBali.com. Hvis du gennemgår Radiovagabonds sponsor, Hotels25.dk, kan du faktisk spare omkring 15%.

NÆSTE STOP NEW ENGLAND

Om et par dage starter vi den nye sæson, og denne gang skal vi tilbage til Nordamerika. Jeg tager dig med på en biltur gennem de seks stater i New England og derefter et kort besøg i Canada, den nordlige del af staten New York, men vi skal også til Texas, Mexico og Florida. Vi starter i Boston onsdag morgen.

Jeg hedder Palle Bo, og jeg skal videre. Vi ses.

EPISODE-LINK: radiovagabond.dk/228-fivelements-bali

DISCLAIMER

Jeg blev inviteret til at bo her et par dage på grund af denne podcast – og naturligvis i håb om, at jeg ville kunne inspirere dig til at besøge dem. Men som tidligere, når jeg får ture og besøg som dette, er jeg ikke forpligtet til at sige noget, jeg ikke mener, og alt hvad jeg siger, er min egen ægte mening. Jeg beskriver blot mit besøg.